ΕΝΙΑΙΑ
Η επιστροφή των εννιαίων που είδαμε τον περασμένο χρόνο, επιβεβαιώθηκε στο σαλόνι του 2012. Η τυπολογία του MotorHome που πριν λίγο καιρό έμοιαζε να φθίνει, τώρα ξανά ζει μια δεύτερη νεότητα και η έκθεση ήταν γεμάτη από νέες προτάσεις.
Burstner Grand Panorama
Ενώ μέχρι πέρυσι τα εννιαία, ήτανε το γερό χαρτί των Γερμανών, τα δυο τελευταία χρόνια βλέπουμε όλο και περισσότερους Ιταλούς και Γάλλους κατασκευαστές να τολμούν σε αυτήν την κατηγορία. Έρχονται να αποδείξουν ότι το MotorHome δεν είναι πλέον πλούσια εξοπλισμένο, τεχνικά εξελιγμένο και κατά συνέπεια ακριβό διότι οι πιο ενδιαφέρουσες προτάσεις έρχονται σε αυτήν που μπορεί να ονομαστεί μεσαία κατηγορία αυτήν της τυπολογίας, που οι τιμές τις βρίσκονται στις 60 με 65.000 ευρώ. Κλασσική μόνωση, μονό πάτωμα, σασσί Ducato 35 με κινητήρα 2.3, ανυπαρξία σασσί Al-Ko και εξοπλισμός μεσαίου επιπέδου είναι οι περιορισμοί για να κρατηθούν σε αυτήν την τιμή. Χάρη σε αυτά όμως, μπορεί κάποιος να απολαύσει τα πλεονεκτήματα αυτής της τεχνολογίας που είναι, πέρα από την αισθητική, η μεγάλη άνεση του καθιστικού και η δυνατότητα να έεις ένα διπλό κρεβάτι ανακλινόμενο μπροστά, χωρίς να δεσμεύεις ολόκληρο το σαλόνι, σε αντίθεση με την πρόταση των ημιενιαίων. Μπορούμε να βρούμε οχήματα κάτω τον 65.000 ευρώ από την Arca και την Rapido από την compact σειρά της Adria Sonic Axess ενω η έκπληξη έρχεται από την ιταλική GiottiLine με το βραβευμένο της G-Line 938. Από του γκρούπ SEA τα Elnagh Magnum και Mobilvetta K- Yacht που προτείνουν καινούρια τεχνολογία κατασκευαστική των πλαινών με σάντουιτς από υαλοβάμβακα και από τις δυο πλευρές του StyroFoam. Επιπλέον, το ίδιο γκρούπ προτείνει το McLouis Nevis σε μια τιμή ανταγωνιστική από 60.000 ευρώ μαζί με τη Γαλλική Itineo και το καινούριο Chausson Exaltis-Challenger Sirius. Από τους Γερμανούς έχουμε το SkyI της Knaus και την καινούρια σειρά Integra Line της Eura Mobil.
Adria Sonic Axess
Mobilvetta K-Yacht MH 85 Mobilvetta K-Yacht MH 87
McLouis Nevis 875 McLouis Nevis 876
Chausson Exaltis I 774 Chausson Exaltis I 778
Στην ψηλότερη κατηγορία των 80 με 100.000 ευρώ εκεί που έχουμε πιο εξελιγμένες λύσεις, στο σασσί, στα τοιχώματα και στον εξοπλισμό βρίσκουμε τις συνήθεις εταιρείες, όπως η Laika με τα διάφορα Kreos η Cartgago με τα C-Tourer και C-Line, το S-Yacht της Mobilvetta και τις διάφορες προτάσεις των Hymer, Rapido και Niesmann+Bischoff. Ειδικά σε αυτήν την κατηγορία όπου το μεγάλο πρόβλημα είναι πλέον το βάρος, πολλοί κατασκευαστές προτείνουν τεχνολογικές λύσεις στη προσπάθεια να μείνουν μέσ’ τα 3.000 kg της κατηγορίας Β. Έχουμε τα Carthago με τα LightWeight που προέρχεται από τα C-Tourer σε σασσί Fiat Al-Co και τα Hymer StarLight σε σασσί Mercedes Sprinter.
Arca H 738 HymerStar Line 680
Στην Πάρμα της κρίσης οι προτάσεις της κατηγορίες μέχρι 50.000 ευρώ ήταν πάρα πολλές. Δεν υπάρχουν πλέον ελαφριά camper και το δίπλωμα Γ κατηγορίας είναι απαραίτητο. Πολύ ενδιαφέρουσες προτάσεις απο τη Laika με το RexosLine και το Burstner Grand Panorama με το παμπρίζ που φτάνει μέχρι την οροφή. Και τέλος η Carthago με τα ανανεωμένα διαξονικά και τριαξονικά Chic E-Line.
Knaus Sky I 700 LX Burstner Grand Panorama
Φυσικά δεν μπορούσε να λείπει και η κατηγορία της υπερβολής με μοντέλα πάνω από 200.000 ευρώ που έκαναν τους επισκέπτες να χαζεύουν. Είναι αδύνατον να προσδιορίσεις το πιο ακριβό απ’ όλα αυτά γιατί η λίστα των αξεσουάρ τους μπορεί να διαφοροποιήσει την τιμή τους απεριόριστα. Carthago, Concorde, Morelo, Frankia και διάφορα αμερικάνικα όλα με μεγάλο γκαράζ, τετραθέσιο αυτοκινήτου μια και με ένα θηρίο των δέκα μέτρων είναι αδύνατο να κυκλοφορείς μές στην πόλη.
Concorde Morello
Παρ’όλα αυτά το θέμα των μικρών και ευέλικτων ενιαίων δεν έχει εγκαταλειφθεί τελείως και βρίσκουμε ακόμα οχήματα των έξι μέτρων όπως οι προτάσεις της Pilot και της Bavaria, που σου δίνουν τη δυνατότητα να κινηθείς με άνεση στους δρόμους και να χέρεσαι μια πολύ καλή εσωτερική ευρυχωρία.
Καταλήγωντας, θα πρέπει να μιλήσουμε για τις εσωτερικές διαρυθμίσεις όπου το κλασσικό διπλό εγκάρσιο πάνω από το γκαράζ εξακολουθεί να έχει τον κύριο λόγο με τα δίδυμα διαμήκη ή τα διπλά χερσονήσσου να αυξάνουν συνέχεια, ενώ το μπάνιο εξακολουθεί να είναι χωρισμένο σε WC και ντούζ. Αυτό που θα μπορούσαμε να θεωρήσουμε καινοτομία είναι μια συχώνευση του κλασσικού Γαλλικού (διπλό κρεβάτι, διαμήκες στη μια άκρη της ουράς και μπάνιο από την άλλη) με αυτό του χερσονήσσου όπου έχουμε ένα κρεβάτι μετατοπισμένο στη μια πλευρά αφήνοντας ένα πολύ μικρό διάδρομο ενώ από την άλλη έχουμε ένα ντουζ και μια τουαλέτα.