H φετινή έκθεση παρόλο που είχε λιγότερους επισκέπτες και εκθέματα εν τούτοις σημείωσε μια σχετική αύξηση πωλήσεων κάτι που ενθάρυννε τους καστασκευαστές και τους έκανε να μιλάνε για σημεία ανάκαμψης. Ίσως να μην έχουμε πραγματική ανάκαμψη απλά πολλοί από αυτούς που τα προηγούμενα χρόνια ήταν διαστακτικοί λόγω κρίσης, βαρέθηκαν να περιμένουν την ανάκαμψη και το αποφάσισαν.
Τα έξοδα της παρουσίας μας στην έκθεση της Parma είναι υψηλά, και φέτος μόνο τρείς από τους εισαγωγείς δέχτηκαν να τα καλύψουν. Έτσι προκειμένουν να μην πάμε καθόλου, περιορίσαμε την επίσκεψη μας στο ελάχιστο δυνατό χρονικό διάστημα και ασχοληθήκαμε κυρίως με τα δικά τους μοντέλα. Ας μας συγχωρήσουν οι αναγνώστες μας που δεν μπορούμε να τους παρουσιάσουμε μια πλήρη και πανοραμική άποψη της όλης έκθεσης αλλά έπρεπε να επιλέξουμε ανάμεσα σε μια σωστή παρουσιάση λίγων μοντέλων ή σε ένα “πασάλειμμα” όλων. Επιλέξαμε να παρουσιάσουμε τα μοντέλα αυτών που μας κάλυψαν τα έξοδα και θα το κάνουμε με τρόπο εκτενή.
Οι αναγνώστες μας δείχνουν μεγαλύτερη προτίμηση των αξεσουάρ από αυτήν των οχημάτων. Έτσι φέτος θα ξεκινήσουμε ανάποδα παρουσιάζοντας πρώτα τα αξεσουάρ κατόπιν τα τροχόσπιτα και τέλος τα αυτοκινούμενα. |
Από πλευράς νέων μοντέλων είδαμε πάρα πολλά και δεν ξέρουμε αν αυτό είναι καλό ή κακό. Το αυτοκινούμενο δεν είναι σαν το απλό ΙΧ που κάποιος το αλλάζει συχνά είτε για να βρίσκεται στην αιχμή της τεχνολογίας είτε για την εγγύηση. Για τους Ευρωπαίους το κόστος επισκευής είναι πολύ σημαντικό και για αυτό υπολογίζουν πάρα πολύ στο να έχουν όχημα πάντα σε εγγύηση. Με τα οχήματα αναψυχής όμως τα πράγματα είναι διαφορετικά τόσο γιατί το μηχανικό μέρος (σασσί) είναι φτιαγμένο για πολύ περισσότερα χρόνια και χιλιόμετρα, όσο και γιατί το “σπίτι” είναι κάτι που σε κάποιους δεν αρέσει να αλλάζει συχνά. Αυτοί όμως είναι μια λογική που αφήνει αδιάφορους τους Ευρωπαίους κατασκευαστές και έτσι συνεχίζουν να παρουσιάζουν συνέχεια καινούρια μοντέλα. Είναι παράλογο αυτό που συμβαίνει, να έχουμε τόσο συχνές αλλαγές σε τέτοιο βαθμό που ακόμη κι όταν δεν έχουν τίποτα νέο να προσφέρουν, αλλάζουν τις χαλκομανείες, τις ταπετσαρίες και τα επίπλα και τα παρουσιάζουν σαν καινούρια μοντέλα. Πολλοί μάλιστα φτάνουν στο σημείο να αλλάζουν και όνομα στην κατηγορία των μοντέλων, πολύ δε συχνά ανασταίνουν ονόματα που είχαν θαφτεί προ καιρού και τα παρουσιάζουν σαν νέα.
Είναι λογικό το αίτημα πολλών κατασκευαστών, η έκθεση να γίνεται κάθε δυο χρόνια και όχι σε ετήσια βάση. Είναι κάτι όμως το οποίο δεν πρόκειται να αλλάξει μια και έχει καθιερωθεί να παράγγελνουν τα καινούρια τους οχήματα σε αυτή την έκθεση. Βέβαια, πέρα από την μεγάλη διεθνή έκθεση της Parma, την δεύτερη μεγαλύτερη στην Ευρώπη μετά το Caravan Salon, γίνονται και αρκετές τοπικές εκθέσεις κατά τη διάρκεια του χειμώνα. Ο μεγάλος όμως όγκος παραγγελιών γίνεται εδώ και λειτουργεί σαν βαρόμετρο για την αγορά των οχημάτων αναψυχής. Εδώ όχι μόνο θα διαλέξουν και θα παραγγείλουν το νέος του όχημα αλλά θα προσπαθήσουν να πουλήσουν το παλιό τους στο μεγάλο παζάρι που γίνεται στο εξωτερικό πάρκινκ μια και δεν πρόκεται να βρούν αλλού τόσο μεγάλο αγοραστικό κοινό. Φέτος μας έκανε μεγάλη εντύπωση η πολύ περιορισμένη έκθεση μικρών αγγελιών έξω από την έκθεση. Τις προηγούμενες χρονιές είχαμε συνηθίσει να βλέπουμε όλες τις επιφάνειες του εξωτερικού χώρου “επενδεδυμένες” με μικρές αγγελίες
Η κρίση της ιταλικής αγοράς αντικατοπτρίζεται στο ιδιοκτησιακό καθεστώς των ιταλικών εταιρειών. Βλέπωντας κανείς την πληθώρα των νέων μοντέλων που παρουσιάζονται νομίζει ότι έχει να κάνει με υγιείς εταιρείες. Στην ουσία ελάχιστες από αυτές έχουν απομείνει σε Ιταλικά χέρια. Πολλά ιστορικά ονόματα έχουν εξαφανιστεί ενώ όσοι επιβιώνουν έχουν περάσει σε Γαλλικά και Γερμανικά χέρια. Η μόνη μεγάλη εταιρεία που έχει απομείνει αδέσμευτη είναι η σχετικά νέα PLA η οποία απορρόφησε και την Giottiline. Φέτος η PLA παρουσίασε μια ακόμα σειρά οχημάτων που είναι τα οικονομικότερα της αγοράς. Με το όνομα ASSO παρουσίασε μια σειρά που καταφέρνει να μείνει κάτω από τις 30.000 ευρώ στην Ιταλία (κάτω απο τις 29.000 ευρώ στην Γερμανία, λόγω χαμηλότερου ΦΠΑ) Για να μπορέσει να πετύχει αυτό χρησιμοποιήσε το σασσί της Citroen που είναι πιο οικονομικό απο το Duccato της FIAT για το αντίστοιχο όχημα. Θα μιλήσουμε περισσότερο για αυτά στο αφιέρωμα για τα αυτοκινούμενα εκτός του οικονομικού ASSO η PLA συνεχίζοντας τη δυναμική της πορεία παρουσίασε και το δικό της Motorhome μια και μια σοβαρή εταιρεία δεν μπορεί να είναι χωρίς. Σημαντικό χαρακτηριστικό ότι πρόκειται για κατασκευή από υαλομβάβακα αντί για την συνήθη των κολλημένων panel, καταφέρνωντας να διατηρήσει την τιμή του κάτω από τις 100.000 ευρώ.
Βέβαια Ιταλική είναι και η Wingamm αλλά εδώ έχουμε να κάνουμε μια μικρή εταιρεία με πολύ συγκεκριμένη παραγωγή η οποία όμως για πρώτη φορά έλλειπε απο την έκθεση μια και αποφάσισε να ρίξει το βάρος της (και τα χρήματα της προώθησης της) στην Γερμανική αγορά μια και εκεί είναι πλέον το αγοραστικό τους κοινό. Προτίμησε δηλαδή να πάρει διπλάσιο περίπτερο στο Caravan Salon και να μην λάβει συμμετοχή στην έκθεση της πατρίδας της. Έτσι την κατηγορία στην οποία ήταν κυριάρχη η Wingamm είχαμε την άλλη ιταλική την Γκιούλιβερς με αντίστοιχα προιόντα. Υπήρχαν βέβαια, κάμποσοι μικροί κατασκευαστές αλλά έλειπαν ακόμη περισσότεροι. Μιλώντας για καθαρά ιταλικές εταιρείες αφήσαμε απ’ έξω την Rimor, η οποία είχε μια πολύ ενδιαφέρουσα παρουσίαση στην έκθεση αλλά κανείς δεν ξέρει να μας πει σε ποιόν ανήκει πλέον.
Μεγάλο μέρος της έκθεσης καταλαμβάνει το περίπτερο με τους τουριστικούς προορισμούς αν και περισσότερο ενδιαφέρον δεν έχουν οι τοποθεσίες αλλά οι γεύσεις. Σαν γνήσιοι “ταξιδιάρηδες” το καλό φαί είναι η πρώτη επιλογή στις προτιμήσεις των ενδιαφερόντων των ιταλών περιηγητών. Οποιαδήποτε προσπάθεια συσχετισμού του ανωτέρω με τη δική μας κατάσταση είναι τελείως τυχαία. Όποιος έρχεται για πρώτη φορά στην έκθεση θα εντυπωσιαστεί από τον πολύ υψηλό αριθμό τετράποδων που συνοδεύουν τους επισκέπτες. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι το camper είναι μονόδρομος στην επιλογή κάποιου που θέλει να ταξιδεύει χωρίς να αποχωρίζεται τους τετράποδους φίλους του.
ΣΑΣΣΙ
Φέτος ήταν η χρονιά που οι κατασκευαστές των μηχανικών μερών ενός αυτοκινούμενο ανανέωσε την γκάμα τους. Έτσι από τους περισσότερους κατασκευαστές είχαμε καινούρια μοντέλα στα σασσί με μοναδική απουσία την Mercedes. Καινούριο Ducato και μαζί με αυτό και οι γαλλικές εκδόσεις της Citroen Jumper και της Peugeot Boxer, καινούριο Iveco ενώ επίσης καινούρια ήταν τα Ford Transit και τα Renault Master.
IVECO
Iveco 35C17
Νέο μοντέλο,με σασσί υπερελαφρωμένο και κινητήρα 3,0 λίτρων 170 ίππων.υπάρχει και το 35C15 με κινητήρα 2,3 λίτρων και 146 ίππων
FORD TRANSIT
Και η Ford παρουσιάζει τώρα πια το Transit σε έκδοση Camper με τον φαρδύ πίσω άξονα.
Τρία διαφορετικά σασσί,με κίνηση στους μπρός,πίσω ή και στους τέσσερις τροχούς.Τέσσερα διαφορετικά μεταξόνια, 3,3/3,75/3,95/4,52 μ.Δύο φορτία,3,5 και 4,1 τόννων,και τέλος ένας κινητήρας 2,2 λίτρων με τρεις ιπποδυνάμεις 100,125 και155 ίππων.Κιβώτιο 6 ταχυτήτων.
ΜΕΘΑΝΙΟ DDF
Η Blu Camp παρουσίασε ένα ημιενιαίο,το Ocean 511 με την τεχνολογία Diesel Dual Fuel της Emer spa,που επιτρέπει την τροφοδοσία του κλασσικού πετρελαιοκινητήρα με ένα ομοιογενές μείγμα πετρελαίου και μεθανίου.
FIAT DUCATO
Κινητήρες: 2000 κ.ε.115 ίππων,2300 κ.ε. 130 και 150 ίππων και 3000 κ.ε. 180 ίππων.
RENAULT MASTER
O νέος κινητήρας της Renault 2.3 λίτρων, με τα δυο τούρμπο και την ενδιάμεση βαλβίδα έτσι ώστε να υπάρχει άλλη πίεση στις χαμηλές στροφές και άλλη στην υψηλές στροφές. Ετσι οι μονού τούρμπο των 125 και 150 ίππών(διατηρούνται),στην έκδοση διπλού τούρμπο αποδίδουν αντίστοιχα 135 και 165 ίππους.
Η Renault μας παρουσιάζει πάντα και ένα πλαίσιο πλατφόρμα με μπροστινή κίνηση πέρα απο τα απλά σασσί με την διπλή επιλογή μπροστινής ή πίσω κίνησης.
Η διάφορά σε βάρος γιά την πίσω κίνηση είναι 165 κιλά για τον άξονα μονού τροχού,και 270 κιλά για αυτόν των δίδυμων τροχών.Αντίθετα το προσθοκίνητο με πλατφόρμα ζυγίζει 100 κιλά λιγώτερο από το αντίστοιχο με σασσί.
ΑΞΕΣΣΟΥΑΡ
Με βάρος 39 κιλά και ωφέλιμο 150 κιλα,το BACK PACK της AL-KO τοποθετείται σε όλα τα σασσί ,όλων των εταιρειών και όχι μόνο στα χαμηλωμένα δικά της.
AL-KO AAA Premium Brake,το αυτόρυθμιζόμενο σύστημσ φρένων,που καθιστά παρελθόν το ¨σκορτσάρισμα” στο φρενάρισμα και την ανάγκη επίσκεψης,για ρύθμιση των φρένων του τροχόσπιτου,σε συνεργείο.Τώρα και για βαριά τροχόσπιτα 2.000-3,500 κιλών
SAWIKO
BIKEY BOX για το BAMBINO της SAWIKO με βάρος 11 κιλά και ωφέλιμο χώρο 200Χ125Χ70 εκ.Κάλυμα από ύφασμα Airtex με άνοιγμα από τις 2 πλευρές
To BAMBINO είναι μια βάση για 2-4 ποδήλατα ή 1 σκούτερ βάρους έως 100 κιλά.Τοποθετείται και αφαιρείται χωρίς εργαλεία.
LIGERO Βάση βάρους 24 κιλά,για 3 ποδήλατα ή 1ποδήλατο και 1 σκούτερ φορτίου έως 130 κιλά.
Βάση για ποδήλατα,που ανεβοκατεβαίνει,για έυκολο φόρτωμα,και ανακλίνει για άνοιγμα της πόρτας των βαν.
PROSTOR
Βάση ποδηλάτων,για άνετο φόρτωμα.
THETFORD
Aqua Rinse Spray για επευθείας χρήση στην λεκάνη,για οχήμετα που τροφοδοτούνται κατευθείαν από κεντρική δεξαμενή λευκών υδάτων και δεν μπορούμε να προσθέσουμε το Aqua Rinse Plus.
WALLAS
Μαγείρεμα και θέρμανση με πετρέλαιο σε μια συσκευή.
Κατανάλωση0,09-0,18 λίτρα/ώρα.Απόδοση 0,9-1,8 KW.Βάρος 12 κιλά.Παίρνει αέρα από το εξωτερικό από όπου και αποβάλει τα καυσαέρια.
WEBASTO
Πρόσθετη ψύξη για το θάλαμο,από το κλιματιστικό του κινητήρα.
PROJECT-2000
Ηλεκτρικά σκαλοπάτια,συρόμενα και ανακλινόμενα
REMORA
Ρύμος που επιτρέπει την έλξη αυτοκινήτου εώς 1600 κιλά,χωρίς την χρήση τρέιλερ
ZEUS
Κυψέλη καυσίμου,που χρησιμοποιεί το υγραέριο του οχήματος,αντί των δυσκόλως ευρισκομένων Μεθανόλης και Υδρογόνου.Χωρίς κραδασμούς,αθόρυβη (19-22 db) δίνει 100 W/ώρα και μπορεί να τροφοδοτεί ταυτόχρονα και αυτόματα την μπαταρία εκκίνησης και του θαλάμου.Τοποθετείται οπουδήποτε,εσωτερικά ή εξωτερικά μια και δεν παράγει καυσαέρια.Εχει σύστημα ελέγχου με χωριστό πάνελ ή μπορεί να ελεγχεται απο κινητό μα σύστημα Android/iOS
AVANTHIA
Πέρυσι το είδαμε,ώς προτότυπο,και φέτος νάτο στην παραγωγή,τοποθετημένο,κάτω από ένα βαν.
Η πιο ήσυχη γεννήτρια (μιλάμε για ηλεκτροπαραγωγό ζεύγος και όχι για κυψέλη καυσίμου) της αγοράς που εκτός από ρεύμα 12Vπαράγει ταυτόχρονα,χωρις επιπλέον κατανάλωση,και ζεστό νερό,για χρήση στο κάμπερ ή το τροχόσπιτο.
Κολώνες για παροχή ρεύματος και νερού σε Κάμπερστόπ
INTEL B
Cruise ψυγείο συμπιεστού 85 λίτρων (υπάρχει σε πολλές διαστάσεις) για θερμά κλίματα,εκεί που τα αποριφήσεως (υγραερίου) αδυνατούν.
Cubo “δροσιστής'”12/24V κατανάλωσης 18 Α/ώρα στα 24 V 950 W Διαστάσεις 40Χ36Χ37 εκ.
ADAM Fresh
Άλλος ένας “δροσιστής” ( με εξάτμιση νερού) φορητός με ενσωματωμένη μπαταρία λιθίου,που με χωρητικότητα 2 λίτρων νερού του δίνει αυτονομία 6 ώρες με την μπαταρία του ( 8 με εξωτερική τροφοδοσία).Διαθέτει 4 θύρες USB για επαναφόρτηση μικρών συσκευών.
GLOBOBOX
Σε μία μπαγκαζιέρα οροφής,χωρητικότητας 320 λίτρων,υπάρχουν ακόμη,δέκτης επίγειου τηλεοπτικού σήματος,δεκτης δορυφορικού, και σύνδεση ίντερνετ 3G/4G/WiFi
LED
Φώτα led που αντικαθιστουν τα υπάρχοντα εξωτερικά
AUTOHOME
OVERCAR η σκηνή οροφής που ανοιγει σαν βιβλίο κατά πλάτος σε αντίθεση με την κλασσική AIR-CAMPING που ανοίγει κατά μήκος.
ALLCAR