Ψυγεία

Ψυγεία

 

 Ψυγεία

 

Κείμενα και φωτογραφίες Γιώργος Κούκος

Στην ακτινογραφία του αυτοκινούμενου που βλέπετε διακρίνουμε τονισμένη την εξωτερική πλευρά του ψυγείου(αποροφήσεως) η οποία στο επενδεδυμένο όχημα ξεχωρίζει από δυο γρίλιες μια στο κάτω μέρος απ’ όπου μπαίνει ο αέρας και μια στο πάνω απ’ όπου βγαίνει ζεστός. Είναι πολύ σημαντική η καλή κυκλοφορία του αέρα, πολλοί την υποβοηθούν με επιπλέον ηλεκτρικούς ανεμιστήρες και για αυτό πρέπει να φροντίζουμε αυτή η πλευρά να μην είναι εκτεθειμένη στον ήλιο. Για το λόγο αυτό είναι προτιμότερο το ψυγείο να βρίσκεται από την πλευρά της πόρτας όπου σε ελεύθερο κάμπινγκ μπορεί να προστατευθεί από τις ακτίνες του ήλιου ανοίγοντας την βεράντα.  

Ένα από τα πιο σημαντικά εξαρτήματα του περιοδεύοντα τουρισμού, είναι το ψυγείο. Είτε πρόκειται για απλή συντήρηση φαγητών, είτε για ένα δροσερό ποτό το καλοκαίρι. Είναι και το εξάρτημα που τα τελευταία χρόνια ζητάει όλο και περισσότερο χώρο στο πολύ περιορισμένο περιβάλλον του οικίσκου μας. Ξεκινήσαμε από τα ταπεινά ψυγεία των 80 λίτρων με τον υποτυπώδη καταψύκτη και φτάσαμε στα μεγάλα δίπορτα των 180 λίτρων τα οποία τείνουν να εξαφανίσουν τα μικρότερα ακόμα και σε οχήματα entry-level.

Ψυγείο που έχει αφαιρεθεί από τη θέση του για να γίνει συντήρηση. Πολύ συχνά όταν το ψυγείο δεν λειτουργεί ικανοποιητικά λόγω κρυσταλοποίησης της αμμωνίας το αναποδογυρίζουν μερικές φορές για να φύγει η κρυσταλοποιημένη αμμωνία από τη βαλβίδα. Ένας άλλος τρόπος για να αποφύγετε το ξεμοντάρισμα και το αναποδογύρισμα είναι να χτυπάτε με πολύ προσοχή τις σωλήνες της σχάρας απόδοσης θερμότητας ώστε να σπάσουνε οι κρύσταλλοί. Καμιά φορά μερικοί το παρακάνουν και σπάνε τη σωλήνωση. 

Εδώ όμως η τεχνολογία, δεν έχει κάνει τα βήματα που θα έπρεπε περιοριζόμενη απλώς σε μια σειρά αυτοματισμών χωρίς να έχει καταφέρει να λύσει τα σημαντικά προβλήματα που παρουσιάζονται όταν βρισκόμαστε σε θερμά κλίματα. Τη δεκαετία του ’80 και του ’90 πολλές εταιρείες χρησιμοποιούσαν ψυγεία με συμπιεστή στο στάνταρ εξοπλισμό. Σήμερα όμως δεν τα βρίσκουμε παρά μόνο σε πολύ μικρά βανάκια όπου λόγου περιορισμένου χώρου αλλά και απαιτήσεων το υγραέριο δεν ενδείκνυται. Για αυτό θελήσαμε να μιλήσουμε για ένα θέμα το οποίο δεν έχει σκοπό να σε προσανατολίσει στην επιλογή του ψυγείου μια και δεν υπάρχει δυνατότητα να παραγγείλεις ένα όχημα με διαφορετικό ψυγείο από αυτό το οποίο έχει επιλέξει ο κατασκευαστής. Μπορείτε όμως να ενημερωθείτε για τις εναλλακτικές λύσεις έτσι ώστε είτε να αλλάξετε το ψυγείο σας, είτε να το βελτιώσετε.

Το πρώτο αρνητικό είναι το υψηλό κόστος τους. Όταν μπορείς να αγοράσεις ένα οικιακό ψυγείο-100 λίτρων- με συμπιεστή ξοδεύοντας 150 ευρώ τότε τα 1000 τουλάχιστον ευρώ που θα σου ζητηθούν για ένα εξειδικευμένο και περιορισμένων δυνατοτήτων για το τροχόσπιτο φαίνονται υπερβολικά.  Εδώ έχουμε να αντιμετωπίσουμε την γεωγραφική διαφορά της χώρας μας από αυτή της μεγάλης αγοράς του περιοδεύοντα τουρισμού. Για τους χιλιάδες Ευρωπαίους, το δικό μας πρόβλημα ήταν περιορισμένο. Από τη στιγμή όμως που αρχίζουν να ταξιδεύουν σε θερμότερα κλίματα όπως το Μαρόκο, η Ελλάδα και η Τουρκία που αυτή τη στιγμή μαζί με την Κροατία είναι η δημοφιλέστεροι προορισμοί για τους Ευρωπαίους τουρίστες το πρόβλημα αρχίζει να γίνεται εντονότερο έτσι αρχίζουν να εμφανίζονται λύσεις από μεριά τους που μας ενδιαφέρουν άμεσα.

Θα πρέπει να θυμίσουμε ότι το αυτοκινούμενο και το τροχόσπιτο ήρθαν δεύτερα στην εξέλιξη της τεχνολογίας του περιοδεύοντα τουρισμού. Ο πρωτοπόρος ήταν και θα είναι τα σκάφη αναψυχής. Οι περισσότερες μορφές τεχνολογίας έχουν ξεκινήσει από τη θάλασσα, και κατόπιν εφαρμόστηκαν στο δρόμο. Ειδικά για τα ψυγεία όπου η χρήση υγραερίου δεν είναι ότι καλύτερο αλλά μην ξεχνάμε ότι τα ιστιοφόρα όταν ταξιδεύουν με σβηστή μηχανή αντιστοιχούν σε ελεύθερο κάμπινγκ στη στεριά. Έχουν δηλαδή να αντιμετωπίσουν κι αυτά το πρόβλημα της κατανάλωσης του ρεύματος.

Το πρόβλημα αυτό, οι κατασκευαστές προσπάθησαν να το αντιμετωπίσουν με διάφορους τρόπους και διαφορετικές τεχνολογίες. Έτσι λοιπόν σήμερα έχουμε περισσότερες επιλογές για αυτόν που ζητάει κάτι περισσότερο από το απλό ψυγείο του. Ας δούμε πρώτα τι είδη ψυγείων έχουμε και κατόπιν αφού θα μιλήσουμε για τα υπέρ και τα κατά της κάθε τεχνολογίας θα δούμε με ποιο τρόπο μπορείτε να επιλέξετε το ιδανικό.

ΕΙΔΗ ΨΥΓΕΙΩΝ

                        

Φορητά ψυγεία διαφόρων τύπων                        

   Σταθερό ψυγείο

Στον περιοδεύοντα τουρισμό μπορούμε να ταξινομήσουμε την ψύξη σύμφωνα με δυο κατηγορίες. Τα σταθερά και τα φορητά. Μπορούμε επίσης να τα χωρίσουμε με βάση το σύστημα ψύξης κι εδώ, έχουμε τρεις κατηγορίες που διακρίνονται με τον τρόπο λειτουργίας. Η πρώτη είναι τα συστήματα με συμπιεστή (κομπρεσέρ). Η δεύτερη είναι τα συστήματα απορροφήσεως (τριπλής λειτουργίας-ρεύματος και αερίου) και τέλος τα θερμοηλεκτρικά.

 

  Ψυγείο με κυψέλες Peltier Vaeco TropiCool TC 21FL με τροφοδοσία 12/24 V DC και 230 V AC. Όπως φαίνεται στον πίνακα ελέγχου υπάρχει δυνατότητα η ψύξη να μετατραπεί σε θέρμανση 

 

Vaeco CoolFreeze CF 40 με κομπρεσέρ 12/24 V DC και 100-200 V AC. Λόγω της χαμηλής κατανάλωσης μπορεί να λειτουργήσει με φωτοβολταϊκό πετυχαίνοντας θερμοκρασίες κατάψυξής. Είναι ιδανικό, συμπλήρωμα του κλασσικού απορρόφησης εάν δεν θέλουμε να κάνουμε τη μετατροπή σε τετραπλής ενέργειας.

Αυτά τα τελευταία που είναι και τα πιο άγνωστα στηρίζονται σε ένα φαινόμενο της φυσικής που ονομάζεται φαινόμενο Πελτιέ (Peltier) και για το οποίο θα μιλήσουμε ανεξάρτητα και τελείως εγκυκλοπαιδικά μια και η απόδοση τους είναι περιορισμένη για μεγάλα μεγέθη έτσι ώστε να περιορίζεται μόνο σε μικρά φορητά. Επειδή όμως το φαινόμενο Πελτιέ σε συνδυασμό με το φαινόμενο Σύμπεκ (Seebeck) μας επιτρέπει, αλλάζοντας την πολικότητα του ρεύματος που το τροφοδοτεί, να μετατρέπονται από ψυκτικά σε θερμαντικά σώματα, ανοίγοντας έτσι κάποιους νέους ορίζοντες στη χρήση τους στον περιοδεύοντα τουρισμό.

Τα ψυγεία που μας ενδιαφέρουν κατά κύριο λόγο είναι τα απορροφήσεως. Επειδή όμως ζούμε σε κλίματα που δημιουργούν προβλήματα σε αυτή τη μορφή λειτουργίας για αυτό θα ασχοληθούμε και με τα συμπιεστού (κομπρεσέρ) όπου και εδώ έχουμε δυο κατηγορίες, τα απλά και τα αποθηκεύσεως. Τέλος συναντάμε στα φορητά και μια ακόμη κατηγορία τα υβριδικά όπου λειτουργούν με κομπρεσέρ όταν έχουμε 220 V και ως θερμοηλεκτρικά όταν έχουμε 12 V.

 

 

 Vaeco CoolFun CK 40D Hybrid. Φορητό ψυγείο υβριδικής τεχνολογίας, 40 L  που μπορεί και λειτουργεί με συμπιεστή στα 230 V επιτυγχάνοντας θερμοκρασίες κατάψυξης ενώ όταν έχουμε 12V λειτουργεί με το θερμοηλεκτικρό σύστημα (κυψέλες Peltier) για πού μικρή κατανάλωση.

Ψυγείο με ενσωματωμένο συμπιεστή για μόνιμη εγκατάσταση και πολύ μικρές καταναλώσεις, κατάλληλο και για χρήση με φωτοβολταϊκό.

 

Ψυγείο με συμπιεστή και με πλακέτα αποθήκευσης ψύξης του οποίου μπορεί να τοποθετηθεί κάτω από τα καθίσματα (άνοιγμα από πάνω). Διακρύνεται η πλακέτα αποθήκευσης. Το συγκεκριμένο ψυγείο καταναλώνει πολύ ρεύμα όταν δουλεύει ο κινητήρας αποθηκεύοντας έτσι ψύξη και όταν νιώσει ότι σβήνει περνάει σε λειτουργία συντήρησης ανά μικρά χρονικά διαστήματα εκμεταλευόμενο έτσι την αποθηκευμένη ψύξη. Είναι κατάλληλο για μικρά οχήματα και βάρκες μια και μπορείς να αγοράσεις τον μηχανισμό και να τον τοποθετήσεις σε μια δική σου κατασκευή. 

Ξέροντας ότι δεν υπάρχει τέλειο σύστημα, διαλέγουμε το κατάλληλο ανάλογα με τη χρήση και τις ανάγκες μας. Κι εδώ μπαίνει στη μέση η επινοητικότητα έτσι ώστε να δημιουργηθεί μια τέταρτη κατηγορία ψυγείων που νομίζουμε ότι είναι και η ιδανική και που την ονομάζουμε τετραπλής λειτουργίας. Δεν θα βρείτε στην αγορά τέτοια ψυγεία αλλά θα βρείτε πολλά camper που τα έχουν μια και ταξιδιώτες με μεγάλα ταξίδια στις πλάτες τους, διαπίστωσαν την ανάγκη τους και τα κατασκεύασαν είτε μόνοι τους ψάχνοντας τα κατάλληλα υλικά στην ελεύθερη αγορά, είτε αγοράζοντας έτοιμα kit από κατασκευαστές. Τις περισσότερες φορές απευθύνθηκαν σε κάποιον ειδικό ο οποίος μπορεί να είναι ένας απλός ψυκτικός με βαθιά γνώση της χρήσης του ψυγείου του περιοδεύοντα τουρισμού ή ένας αντιπρόσωπος ο οποίος διαθέτει το κατάλληλο σέρβις και το «know how» για μια τέτοια μετατροπή.

 

 

Μετατροπή ψυγείου τριπλής ενέργειας σε τετραπλή/ διπλή. Στην πρώτη φωτογραφία βλέπουμε την πίσω πλευρά του ψυγείου και διακρίνουμε τον συμπιεστή τοποθετημένο σε κενό χώρο ανάμεσα στις σχάρες του ψυγείου- απορροφήσεως. Έξω από αυτή τη σχάρα βρίσκεται η σχάρα του συμπιεστή. Στην άλλη φωτογραφία, στο εσωτερικό του ψυγείου βλέπουμε την πλακέτα του συμπυκνωτή του συστήματος του συμπιεστή. 

Λέγοντας τετραπλής λειτουργίας (ενέργειας) δεν εννοούμε τίποτα άλλο από την προσθήκη ενός ανεξάρτητου kit συμπιεστού -πλακέτας και κυκλώματος σε ένα κλασσικό ψυγείο τριπλής ενέργειας. Θα μιλήσουμε παρακάτω για το πως μπορεί να γίνει αυτό καθώς και για τα υπέρ και τα κατά του συστήματος, γιατί ακόμα κι εδώ υπάρχουν μελανά σημεία, και είναι σημαντικό να τα γνωρίζετε έτσι ώστε να μπορείτε να ελαχιστοποιήσετε τη ζημιά (απώλειες).

Με δυο λόγια θα θέλαμε να αναφέρουμε τις δυνατότητες και τα υπέρ και τα κατά του κάθε συστήματος.

(α) Συμπιεστής

  • Δυνατότητα συντήρησης και κατάψυξης.
  • Εξαιρετική απόδοση σε ακραίες εξωτερικές θερμοκρασίες.
  • Τροφοδοσία 12/24 Volt DC και 100/200 Volt AC.
  • Πολύ χαμηλή κατανάλωση.
  • Κατάλληλο για χρήση με φωτοβολταϊκά.
  • Δυνατότητα λειτουργίας ακόμα και κάτω από κλίση.
  • Πολύ χαμηλός θόρυβος στα καινούρια μοντέλα.
  • Δυνατότητα τοποθετήσεως του συμπιεστή και του κυκλώματος ψύξης σε θέση διαφορετική από το ψυγείο.

(β)Σύστημα Απορροφήσεως

  • Τελείως αθόρυβη λειτουργία.
  • Τροφοδοσία με υγραέριο χωρίς εξάρτηση από ρεύμα.
  • Τροφοδοσία 12 Volt DC και 230 Volt AC.
  • Αδυναμία λειτουργίας σε ακραίες θερμοκρασίες ζέστης.
  • Προβληματική λειτουργία σε θέση υπό κλίση.
  • Υψηλή κατανάλωση σε χρήση ρεύματος.
  • Προβλήματα ψύξης όταν η αμμωνία κρυσταλοποιείται.

(γ) Σύστημα θερμοηλεκτρικό (Peltier)

  • Τροφοδοσία 12/24 Volt DC και 230 Volt AC.
  • Δυνατότητα μετατροπής σε ψυχρό-ζεστό.
  • Δυνατότητα λειτουργίας σε οποιαδήποτε θέση και οποιαδήποτε κλίση.
  • Αθόρυβη λειτουργία.
  • Ελαφριά και πρακτικά για τη μεταφορά.
  • Ανθεκτικά στη χρήση και χωρίς συντήρηση.
  • Οικονομικά στην αγορά τους.
  • Αδυναμία λειτουργίας σε υψηλές εξωτερικές θερμοκρασίες.
  • Υψηλή κατανάλωση ρεύματος.

(δ) Σύστημα συμπιεστή με αποθήκευση ψύξης.

Πρόκειται για μια νέα κατηγορία όπου έχουν όλα τα υπέρ και τα κατά των ψυγείων συμπιεστού με ένα επιπλέον πλεονέκτημα το οποίο τους προσφέρει μια ειδική ψυκτική πλάκα.

  • Δυνατότητα αποθήκευσης της ψύξης όταν λειτουργεί ο κινητήρας του οχήματος ή της βάρκας και μας παρέχει ικανοποιητικό ρεύμα και αυτόματη επιστροφή στην κοινή ψύξη όταν τροφοδοτούνται από τα φωτοβολταϊκά.

(ε) Τετραπλής λειτουργίας (ενέργειας)

Συγκεντρώνουν όλα τα πλεονεκτήματα των κατηγοριών συμπιεστού και αερίου.

Στα αρνητικά.

  • Ανάγκη μετατροπής.
  • Υψηλότερο κόστος
  • Απώλεια ενέργειας από το σύστημα ψύξης που δεν λειτουργεί.

ΠΟΙΟ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΙΔΑΝΙΚΟ ΨΥΓΕΙΟ ΓΙΑ ΤΙΣ ΑΝΑΓΚΕΣ ΜΑΣ;

Ανακεφαλαιώνοντας λοιπόν τα παραπάνω είναι αρκετά εύκολο να κάτσουμε να σκεφτούμε ποιο ή ποια ψυγεία μας χρειάζονται.

Η ιδανική περίπτωση που μπορεί να μας καλύψει σε κάθε κλιματολογική συνθήκη είναι το τετραπλής χρήσεως το οποίο θα το λειτουργήσουμε απλά ως διπλής. Θα αγνοήσουμε δηλαδή την τροφοδοσία των 12 και 220 V μέσω αντίστασης μια και όπως είναι γνωστό οι αντιστάσεις καταναλώνουν πολύ περισσότερο ρεύμα από τους συμπιεστές. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι ένα ψυγείο των 100 λίτρων καταναλώνει 135 Watt τόσο στα 12 όσο και στα 230V έναντι των 40 W περίπου που καταναλώνει ένα σύγχρονο συμπιεστού. Κρατάμε λοιπόν την λειτουργία υγραερίου σε ελεύθερο camping και όταν η εξωτερική θερμοκρασία είναι πολύ υψηλή, προσθέτουμε τη λειτουργία του συμπιεστού ώστε να το βοηθήσει. Καταλαβαίνουμε ότι ο συμπιεστής θα λειτουργεί κατά πολύ μικρά διαστήματα ελαχιστοποιώντας έτσι την κατανάλωση του ρεύματος. Συμφέρει να ξεκινήσουμε τη λειτουργία με το συμπιεστή ο οποίος μας παρέχει άμεσα ψύξη και δεν χρειάζεται να λειτουργήσουμε μια μέρα πριν, ώστε να φτάσει στην επιθυμητή θερμοκρασία και κατόπιν το αφήνουμε να λειτουργεί με το υγραέριο ρυθμίζοντας ανάλογα τους θερμοστάτες ώστε ο συμπιεστής να επεμβαίνει μόνο όταν η εξωτερική θερμοκρασία είναι πολύ υψηλή.

Καταλαβαίνουμε ότι τις νυκτερινές ώρες που η θερμοκρασία πέφτει ο συμπιεστής δεν λειτουργεί έτσι ώστε αν έχουμε ελαφρύ ύπνο και μας ενοχλεί και ο απειροελάχιστος θόρυβος δεν κινδυνεύουμε να μείνουμε άγρυπνοι.

Υπάρχει ένα μικρό μειονέκτημα σε αυτήν την μετατροπή και το οποίο οφείλεται στην απώλεια θερμοκρασίας η οποία θα παρουσιάζεται όταν το ένα από τα δυο συστήματα δεν λειτουργεί. Δηλαδή η ψύξη θα περνάει μέσα από το νεκρό κύκλωμα στην εξωτερική ατμόσφαιρα. Βέβαια, πρόκειται για μικρές απώλειες αλλά τις αναφέρουμε απλώς ώστε να μπορεί κάποιος να ρυθμίσει τους θερμοστάτες του έτσι, ώστε να ελαχιστοποιήσει τις απώλειες. Ξέρουμε σαν βασική αρχή, ότι ένα ψυγείο απορροφήσεως δεν μπορεί να κατεβάσει τη θερμοκρασία περισσότερο από 33 οC κάτι που με απλά λόγια σημαίνει, ότι αν η εξωτερική θερμοκρασία είναι 40 oC τότε το καλύτερο ψυγείο αερίου (εννοούμε αυτό που βρίσκεται στην καλύτερη φυσική κατάσταση) δεν μπορεί να μας δώσει εσωτερική θερμοκρασία χαμηλότερη των 7 οC. Εδώ λοιπόν έρχεται να επέμβει ο συμπιεστής ο οποίος φέρνει το ψυγείο μας άμεσα και με οποιαδήποτε εξωτερική θερμοκρασία σε σημείο ώστε τα αναψυκτικά και μπύρες να είναι «ότι πρέπει» και όχι «ό,τι κι ό,τι»

Το καινούριο σύστημα συμπιεστού και σωληνώσεων (εναλλάκτης θερμότητας) μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε κάποια άλλη θέση κάτω από το σασί του οχήματος καλώς αεριζόμενη αλλά προστατευμένη από σκόνες και λάσπες κατά την πορεία.

Όποιος τώρα δεν θέλει να μπει στη διαδικασία μετατροπής ενός ψυγείο απορροφήσεως σε μεικτό, μπορεί να καταφύγει σε μια άλλη απλή λύση αρκεί να έχει χώρο μέσα στο όχημα του. Μπορεί πολύ απλά να προμηθευτεί ένα μικρό φορητό ψυγείου/καταψύκτη συμπιεστού το οποίο θα βοηθάει το κανονικό ψυγείο παράγοντας πάγο τον οποίον μεταφέρουμε κατόπιν στο απορροφήσεως βοηθώντας έτσι τη θερμική του απόδοση. Επιπλέον το χρησιμοποιούμε για να παγώνουμε αυτά τα ποτά που είναι υπεύθυνα για τις μεγάλες κοιλιές των κατασκηνωτών. Βάζοντας στην κατάψυξη πλαστικές μποτίλιες νερού παράγουμε πάγο τον οποίο μεταφέρουμε κατόπιν στην πόρτα του κανονικού ψυγείου και ο οποίος όταν ξεπαγώσει μας παρέχει κρύο νερό.

Φορητό ψυγείο με ενσωματωμένο συμπιεστή 

 

Φορητό ψυγείο με εξωτερικό συμπιεστή που μπορούμε να κατασκευάσουμε και μόνοι μας σε ότι σχήμα θέλουμε. Το πλεονέκτημα αυτού, είναι ότι ο συμπιεστής  με τη σχάρα εκπομπής θερμότητας μπορεί να βρίσκεται έξω από το θάλαμο. 

Ανάλογα με το διαθέσιμο χώρο του οχήματος μας μια και υπάρχουν διαφορετικών ειδών και διαστάσεων mini ή maxi (από 30 εώς 106 λίτρα) και ψηλά και στενά κατάλληλα για μπουκάλια. Θα είναι χρήσιμο σε μεγάλες στάσεις να τα έχουμε έξω από το όχημα διότι δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι ένα ψυγείο δεν είναι παρά μια αντλία θερμότητας. Παίρνοντας δηλαδή τη ζέστη από μέσα και βγάζοντας την έξω. Αν λοιπόν το έξω του ψυγείου είναι το μέσα του οχήματος σας καταλαβαίνετε ότι είναι σαν έχετε μια μικρή σόμπα αναμμένη το καλοκαίρι.

Υπενθυμίζουμε ότι αυτές είναι λύσεις ειδικά για ελεύθερο κάμπινγκ εκεί που η κατανάλωση ρεύματος είναι σημαντική και δεν είναι εύκολο να έχουμε το όχημα στον ήλιο ώστε να φορτίζονται τα φωτοβολταϊκά. Βέβαια υπάρχει και η λύση που χρησιμοποιώ εγώ προσωπικά όπου τα φωτοβολταϊκά δεν είναι σταθερά τοποθετημένα στην οροφή αλλά μπορώ και τα μετακινώ και με μια προέκταση τα φέρνω σε ένα σημείο που να τα βλέπει ο ήλιος.

Κάποιος τώρα που κάνει κάμπινγκ σε χώρους με παροχή ρεύματος θα πρέπει να επιλέξει ένα απλό ψυγείο συμπιεστού αναφέραμε ήδη τα πλεονεκτήματα του δηλαδή άμεση ψύξη και χαμηλή κατανάλωση αλλά πάνω απ’ όλα η δυνατότητα του να λειτουργήσει σε οποιαδήποτε θερμοκρασία. Το πρόβλημα που έχουνε τα ψυγεία απορροφήσεως με την κλίση δεν υπολογίζεται στο ελεύθερο ή το οργανωμένο κάμπινγκ διότι είναι αδύνατον να κοιμηθείς αν δεν είναι το όχημα ίσιο αλλά μετράει όταν παρκάρουμε το αυτοκίνητο μας για να επισκεφτούμε μια πόλη ή ένα σημείο και δεν είναι πάντα εύκολο να το έχουμε εφοδιασμένο.

 

Ψυγείο συρτάρι, με συμπιεστή σύγχρονής τεχνολογίας. 

Τα μοντέρνα ψυγεία με συμπιεστή έχουνε πολύ μικρό θόρυβο και μικρή κατανάλωση αλλά είπαμε ότι για αυτούς που έχουνε ελαφρύ ύπνο μπορεί να δημιουργούν κάποιο πρόβλημα για αυτό αν ανήκετε σε αυτήν την κατηγορία θα πρέπει να επιλέξετε ένα ψυγείο συμπιεστού χωρίς ενσωματωμένου κομπρεσέρ ώστε να μπορέσετε να το τοποθετήσετε σε σημείο έξω από το όχημα για να μην ακούγεται.

Δυο ψυγεία με συμπιεστή το πάνω με ενσωματωμένο συμπιεστή το κάτω με εξωτερικό. 

Υπάρχει μια ακόμη παραλλαγή του ψυγείου με συμπιεστή και είναι αυτά με την αποθήκευση ψύξης. Κατασκευάστηκαν αρχικά για ιστιοπλοϊκά ή άλλα σκάφη αλλά βρίσκουν την καλύτερη εφαρμογή τους σε μικρά αυτοκινούμενα (τύπου van) που δεν υπάρχει δυνατότητα για μεγάλες φιάλες υγραερίου. Εάν έχετε ένα τέτοιο όχημα και σας αρέσει το ελεύθερο κάμπινγκ τότε δύσκολα η μπαταρία σας μπορεί να σας επιτρέψει περισσότερες από δυο μέρες ελεύθερης παραμονής. Δεδομένου, ότι και η επιφάνεια οροφής είναι πολύ μικρή για μεγάλη επένδυση σε φωτοβολταϊκά, ο δε εσωτερικός χώρος επίσης περιορισμένος για περισσότερες από τις μια μπαταρίες τότε η δυνατότητα αποθήκευσης σας επιτρέπει να κάνετε τις δυο μέρες ελεύθερου τρεις. Η λειτουργία του στηρίζεται σε μια ειδική πλακέτα και σε έναν ηλεκτρικό μηχανισμό ο οποίος της επιτρέπει να αποθηκεύει ψύξη όταν η μηχανή είναι σε λειτουργία ενώ όταν σβήσει περνάει σε κατάσταση συντήρησης και εκμεταλλεύεται την αποθηκευμένη ψύξη.

Θα μιλήσουμε αναλυτικά πιο κάτω για το πως ακριβώς λειτουργεί το κάθε σύστημα και που μπορείτε να τα βρείτε.

΄Ολος ο μηχανισμός που σας χρειάζεται για να μετατρέψετε ένα ψυγείο απορροφήσεως σε τετραπλής ενέργειας. Διακρίνουμε εκτός από το συμπιεστή και τον θερμοστάτη με ενσωματωμένη σχάρα και τις σωληνώσεις και τον συμπυκνωτή που θα τοποθετηθεί στο εσωτερικό μέρος του ψυγείου. 

 

 

 

 

 

 

 

Προσθήκη και στον πίνακα ελέγχου ενός τροποποιημένου τετραπλής ενέργειας. Διακρίνονται ο πρόσθετος θερμοστάτης για τον συμπιεστή και ψηφιακό θερμόμετρο, το οποίο είναι μεν προαιρετικό αλλά είναι πολύ χρήσιμο για να ξέρετε πότε να επέμβετε στη λειτουργεία του συμπιεστή. 

Συμπιεστής με ενσωματωμένη σχάρα εκπομπής θερμότητας κατάλληλος για μετατροπές, είτε θέλετε να μετατρέψετε το τριπλής ενέργειας σε τετραπλό είτε σε απλό συμπιεστού.  

 

 

Το ψυγείο δεν είναι παρά μια αντλία θερμότητας που θα μπορούσε να λειτουργήσει και με ηλιακό συλλέκτη. 

 

Συμπυκνωτές με αποθήκευση ψύξης.

 Συμπυκνωτής με αποθήκευση ψύξης και έτοιμες σωληνώσεις με ταχυσύνδεσμους για κατασκευή ψυγείου που δεν χρειάζεται φόρτιση υγρού. 

Συγκρότημα συμπιεστού με ενσωματωμένη σχάρα- συμπυκνωτή αποθήκευσης και πίνακα ελέγχου. Όλα όσα σας χρειάζονται για την κατασκευή ενός ψυγείου κατάλληλου για όχημα αναψυχής. 

Ίδιο με το παραπάνω αλλά με σύστημα απαγωγής θερμότητας μέσω νερού (θαλάσσιου) κατάλληλο για σκάφη. 

Ίδιο με το ανώτερο αλλά με κοινό συμπυκνωτή χωρίς αποθήκευση ψύξης. 

 

Πλάκες-συμπυκνωτές διαφόρων διαστάσεων για το εσωτερικό του ψυγείου χωρίς αποθήκευση ψύξης. 

 

Όπως οι ανώτερω αλλά με ταχυσύνδεσμους 

 

Πίνακας ελέγχου 

Ταχυσύνδεσμοι. Χρησιμοποιούνται σε ΚΙΤ όπου τα συστήματα είναι προφορτισμένα έτσι ώστε η εγκατάσταση να μπορεί να γίνει χωρίς να είνα απαραίτητη η παρουσία ψυκτικού. Προσωπικά δεν θα το ρισκάριζα κι αν μπορούσα θα απευθυνόμουνα σε ψυκτικό επειδή όμως πολύ συχνά το όχημα αναψυχής ή το σκάφος βρίσκεται σε σημείο που είναι δύσκολο να έρθει τεχνικός καταλαβαίνετε πόσο χρήσιμη είναι η ύπαρξη τους. 

Δυστυχώς κι εδώ όπως και σε άλλους χώρους υπάρχει μια έλλειψη σωστής ορολογίας. Εκεί που βρήκαμε μεγάλη δυσκολία ήτανε στη σχάρα απαγωγής -διασποράς θερμότητος που βρίσκεται στο εξωτερικό μέρος του ψυγείου. Πολλοί χρησιμοποιούν και τον ιταλικό όρο serpentina (serpente=φίδι). Επίσης δεν υπάρχει όρος για την πλακέτα (συμπυκνωτή) αποθήκευσης ψύξης, καθώς και για την στενή βαλβίδα εκτόνωσης.
Κι εδώ η τεχνολογία προχωράει και προστίθενται νέα πράγματα για αυτό στο μέλλον το άρθρο θα εμπλουτιστεί όταν θα έχουμε καινούρια πρoϊόντα. Με τις επισκέψεις μας σε εκθέσεις του εξωτερικού ενημερονόμαστε πάντα για ότι καινούριο βγαίνει και με τη σειρά μας ενημερώνουμε όπου χρειάζεται κάποιους εισαγωγείς. Αν κάποιος θελήσει να προχωρήσει σε μια τέτοια μετατροπή δεν έχει παρά να απευθυνθεί στο service του.
One comment on “Ψυγεία
  1. Ο/Η Σωτήρης Ανυφαντής λέει:

    Πολύ αναλυτικό και επεξηγηματικό άρθρο Γιώργο.
    Δεν περίμενα βέβαια κάτι λιγότερο από εσένα
    Περιμένουμε και τα επόμενα “σεντόνια “,αναλυτικά και με φωτογραφίες

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *