Πολτοποιητής

Πολτοποιητής

poltopoihths

Aύξηση χωρητικότητας του WC

Η τοποθέτηση του πολτοποιητή απευθείας στην κασέτα, στην πιο εξελιγμένη και σύγχρονη μορφή που της επιτρέπει να λειτουργεί και σαν απλή. Είναι αυτή η λύση που χρησιμοποιήθηκε στις δυο μετατροπές που είδαμε στην Ελλάδα. 

Η αυτονομία σε κάθε μορφή της είναι από τα σημαντικότερα προβλήματα που έχει να αντιμετωπίσει ο χρήστης του camper. Εϊτε πρόκειται για κάυσιμο είτε για ρεύμα είτε για νερό. Εκείνο που αποτελεί την αχίλλειο πτέρνα του οχήματος αναψυχής είναι τα μαύρα νερά. Όχι τόσο γιατί είναι περιορισμένη η δεξαμενή της όσο γιατί γίνεται δύσκολο το άδειασμα της σε κάποιες περιπτώσεις. Όταν δημιουργήθηκαν τα πρώτα camper αντιγράφωντας τις λειτουργίες και τον εξοπλισμό των σκαφών αναψυχής , εφοδιάστηκαν με τις λεγόμενες “ναυτικές” τουαλέτες. Πρόκειται για δεξαμενές μεγάλης χωριτηκότητας οι οποίες μπορούσαν να δώσουν μια αυτονομία πολλών ημερών ή και εβδομάδων στο πλήρωμα κατόπιν υπήρχε το μεγάλο πρόβλημα του αδειάσματος όπου έπρεπε να τοποθετήσεις το όχημα κοντά σε κάποιο σιφώνι και με τη βοήθεια μιας σωλήνας να αδειάσουν τα λήμματα.

Με το πέρασμα του καιρού άλλαξαν πολλά πράγματα στη δομή την κατασκευή και τη χρήση των αυτοκινούμενων, κυρίως μια και την εποχή εκείνη τα τροχόσπιτα δεν διέθεταν καν τουαλέτα παρά μπορούσες να τα εξοπλίσεις με μια φορητή χημική. Το πρώτο πράγμα που άλλαξε ήταν η δημιουργία κατάλληλης υποδομής για τη στάθμευση, τη διανυκτέρευση και την εξυπηρέτηση των οχημάτων. Τα γνωστά μας πλέον camper-stop τα οποία τα συναντάμε σε τρείς μορφές είτε σαν χώρο απλής στάθμευσης, πλήρους διανυκτέρευσης ή τέλος σαν απλοί χώροι εξυπηρέτησης. Με την έννοια εξυπηρέτηση εννοούμε την υποδομή εκείνη που επιτρέπει το εύκολο άδειασμα των λημάτων και τον ανεφοδιασμό σε καθαρό νερό. Έτσι για όποιον κινείται στο χώρο των προηγμένων για αυτή τη μορφή τουρισμού χωρών δεν αντιμετωπίζει πρόβλημα εξυπηρέτησης μια και οι χώροι αυτοί βρίσκονται παντού, κάτι που δεν κάνει απαραίτητη την μεγάλη χωρητικότητα της δεξαμενής των μαύρων. Παράλληλα η προσπάθεια για βελτίωση της οικολογίας οδήγησε στην απαγόρευση της χρήσης της φορμόλης στα χημικά τουαλέτας δημιουργώντας μια νέα μορφή οικολογικών τα οποία όμως δεν έχουν την αποτελεσματικότητα των απαγορευμένων. Έτσι παρουσιάζεται και το πρόβλημα της “μακροχρόνιας” διατήρησης των λημμάτων μια και τα σύγχρονα “πράσινα” δεν μπορούν να διατηρηθούν αποτελεσματικά για περισσότερες από δυο-τρείς μέρες (λιγότερες το καλοκαίρι περισσότερες το χειμώνα).

Οι κατασκευαστές λοιπόν που ασχολούνται με το θέμα WC προχώρησαν σε εξελιγμένες μορφές κασέτας που επέτρεπε στον χρήστη να μπορεί να την αδειάσει με μεγάλη σιγουριά σε μια οποιαδήποτε σπιτική τουαλέτα, με αποτέλεσμα να καθιερωθεί πλέον αυτό το σύστημα σε όλους τους κατασκευαστές.

Αυτή ήταν η δεύτερη φάση του προγραμματισμού των ταξιδιών των χρηστών των οχημάτων αναψυχής. Όσοι όλοι κινιόντουσαν στον χώρο της προηγμένης ευρώπης δεν ένιωσαν την ανάγκη για μεγαλύτερη αυτονομία. Οι ναυτικές τουαλέτες με τις μεγάλες δεξαμενές έμειναν στα παλιά οχήματα ή στα ειδικά εκείνα που προοριζόντουσαν για μεγάλα και δύσκολα ταξίδια. Χώρες σαν την δική μας δεν αποτελούσαν εμπορική αγορά και κατά συνέπεια δεν ασχολήθηκαν για τις δικές μας ανάγκες. Όταν όμως η χρήση, ειδικά του αυτοκινούμενου άρχισε να αναπτύσεται και πέρα από τις οργανομένες χώρες φτάνωντας στα βάθυ της Αφρικής ή της Ασίας οι χρήστες άρχισαν να αντιμετωπίζουν σοβαρό πρόβλημα μια και ήδη από τα Βαλκάνια και πέρα η έννοια του camper-stop ή του camper service ήταν ανύπαρκτες. Έτσι η ανάγκη της ναυτικής τουαλέτας άρχισε να γίνεται αισθητή. Κανείς κατασκευαστής όμως δεν έμπαινε στην διαδικασία να εξοπλίσει το όχημα του με τέτοια γιατί ταυτόχρονα είχε δημιουργηθεί και ένα καινούριο πρόβλημα που είχε να κάνει με το υπερβολικό βάρος των οχημάτων κάτι που μια τέτοια δεξαμενή (όταν θα ήταν γεμάτη) επιβάρυνε σημαντικά το όχημα, αν και σε τέτοιες χώρες το ζύγισμα των αυτοκινούμενων δεν είναι πρόβλημα.

Παρακολουθώντας την αλληλογραφία στα εξειδικευμένα περιοδικά, και τις συζητήσεις στα διάφορα forum, για τους ταξιδιώτες των μεγάλων διαδρομών σε χώρες ανοργάνωτες, το πρόβλημα υπήρχε και ήταν πολύ έντονο. Πολλοί, ήταν αναγκασμένοι να καθορίζουν τις διαδρομές τους με βάση το άδειασμα των λημμάτων, κάτι που η έλλειψη των εξοπλισμένων χώρων τους οδηγούσε υποχρεωτικά σε κάμπινγκ μόνο που δεν τα βρίσκεις πάντα στα μέρη που θέλεις. Ειδικά σε χώρες που ο περιοδεύων τουρισμός δεν είναι διαδεδομένος η έλλειψη υποδομών και κάμπινκγ καθιστά προβληματικό το άδειασμα της κασέτας. Θυμάμαι πριν μερικά χρόνια συνταξιδιώτη που αναγκάστηκε να εγκαταλείψει το Βουκουρέστι γιατί ήταν αδύνατον να αδειάσει την κασέτα του. Μέσα απ΄όλες αυτές τις συζητήσεις και τις ανάκγες των έμπειρων ταξιδιωτών που προσπαθούσαν να λύσουν το πρόβλημα του με εφεδρικές κασέτες άρχιζαν να εμφανίζονται και οι πρώτες “πατέντες”. Και πάλι οι λύσεις ήρθαν από τα σκάφη αναψυχής. Εκεί πρωτοχρησιμοποιήθηκαν οι πολτοποιητές που δεν είναι τίποτα άλλο παρά ο συνδυασμός ενός “μπλέντερ” (όπως αυτά που χρησιμοποιούμε στο σπίτι με τα μαχαίρια) και μια αντλίας ικανής να στείλει τον “πολτό” σε ικανή απόσταση με την χρήση μιας απλής μικρής σε διαμέτρου σωλήνας.

 Πολτοποιητής που τοποθετείτε σε σταθερή δεξαμενή ή σε κασέτα. Διακρίνονται τα μαχαίρια του “μπλέντερ”.

Η λύση αυτή μεταφέρθηκε στα αυτοκινούμενα με ναυτική τουαλέτα έτσι ώστε να μπορούν να μεταγγίζουν τα “μαύρα” σε ένα οποιδήποτε σιφώνι χωρίς να χρειάζεται να τοποθετηθεί το όχημα πάνω του ή δίπλα του. Τοποθετώντας έναν πολτοποιητή στην άκρη της δεξαμενής και με την χρήση μιας εύκαμτης σωλήνας διαμέτρου είκοσι χιλιοστών μπορούσαν να τα στείλουν σε μια απόσταση εώς και πενήντα μέτρων. Αυτή η λύση επιστρατεύτηκε τώρα που όλα τα οχήματα σχεδόν παράγονται με κασέτα αντί για ναυτική δεξαμενή. Πρόκειται για μια εφαρμογή που επιτρέπει να στείλει στο περιεχόμενο της κασέτας σε μια μεγαλύτερη σταθετή δεξαμενή προσωρινά εώς ότου βρείς τη δυνατότητα να την αδειάσεις.

  Η αντλία, της Thetford για την τουαλέτα C-250

Όσο απλή κι αν είναι η ιδέα στην πράξη υπήρχαν επιπλέον προβλήματα και για αυτό όσοι προσπάθησαν να δώσουν λύση έκαναν τις δικές τους προτάσεις. Η ίδια η Thetford όταν παρουσίασε τη νεα τουαλέτα C-250 πρότεινε μια παραλαγή της με επιπλέον αντλία που ρουφούσε τα υγρά από την κασέτα και τα έστελνε σε επιπλέον δεξαμενή αφήνωντας τα στερεά σε αυτήν . Δυστυχώς κανένας κατασκευαστής δεν την υιοθέτησε στον στάνταρτ εξοπλισμό επιλέγωντας μόνο όταν ο πελάτης το ζητούσε.

  Η πρώτη απόπειρα τοποθέτησης πολτοποιητή απευθείας σε κασέτα. Πρόκειται για μόνιμη εγκατάσταση που σημαίνει ότι καλό είναι να υπάρχει και δεύτερη χωρίς της αντλία. 

Κάποιοι άλλοι προσπάθησαν και πέτυχαν να τοποθετήσουν όχι μια απλή αντλία που θα ρουφούσε τα υγρά αλλά έναν πραγματικό πολτοποιητή μέσα στην κασέτα με τέτοιο τρόπο ώστε να μην εμποδίζεται η φορητότητα της. Μπορούσες, βγάζωντας τη σωλήνα που συνέδεε το μηχανισμό με την σταθερή δεξαμένη να χειριστεί στην κασέτα όπως πρίν. Επιπλέον κάποιος, πήγε ακόμα πιο πέρα και τοποθέτησε μια τρίοδο βαλβίδα στην έξοδο του πολτοποιητή ώστε να επιλέγεις εάν τα λήμματα θα πάνε σε σταθερή δεξαμενή κάτω από το όχημα ή σε κάποιο σιφώνι ή ακόμα σε μια δεύτερη σταθερή δεξαμενή. Οι λύσεις σε αυτές αποδείχτηκαν οι πιο προσιτές και πάρα πολύ άρχισαν να τις τοποθετούν στα οχήματα τους κλείνωντας με αυτόν τον τρόπο ένα πολύ σημαντικό πρόβλημα που όλοι λίγο πολύ έχουν αντιμετωπίσει.

   Η εξέλιξη της προηγούμενης. Στο μέσον διακρίνεται η τρίοδος βαλβίδα που μεταγγίζει τα λήμματα είτε σε δεξαμένη είτε απευθείας σε σιφώνι.

Ακόμα κι αυτή η λύση όμως δεν είναι πλήρως ολοκληρωμένη διότι η σταθερή δεξαμενή πρέπει κάποια στιγμή να αδειάσει και δεν είναι πάντα ευφικτό να αδειάζει με την δύναμη της βαρύτητας. Η ιδανική κατά τη γνώμη μας λύση θα ήταν αυτή που θα επέτρεπε χωρίς να καθιστά εφανή τα λήμματα να μετακίζονται αφίδρομα όχι μόνο από την κασέτα στην δεξαμενή αλλά και από τη δεξαμενή στην κασέτα έτσι ώστε να μπορείς να αδειάζεις και τις δύο με μεγαλύτερη ευκολία. Αυτό θα μπορούσε να γίνει με τη χρήση μιας δεύτερης αντλίας στη σταθερή δεξαμένη και η οποία θα έστελνε τα λήμματα απευθείας σε κάποιο σιφώνι ή αν αυτό δεν υπήρχε ξανά πίσω στην κασέτα ώστε να αδειάσουν λίγα, λίγα σε κάποια σπιτική τουαλέτα ή στην τουαλέτα ενός βεζινάδικου π.χ.

Θα πρέπει βέβαια να λθεί και το πρόβλημα των χημικών τα οποία στην περίπτωση της χρήσης της σταθερής δεξαμενής θα μπορούνε να είναι ενργά για πολλές μέρες ίσως και εβδομάδες. Υπάρχουν στην αγορά τέτοια και θα προσπαθήσουμε να τα εντοπίσουμε και να σας τα προτείνουμε. Εμείς προσωπικά έχουμε προμηθευτεί μια μεγάλη ποσότητα τέτοιων από το εξωτερικό καΙ τα χρησιμοποιούμε με άριστα αποτελέσματα το χειμώνα και λειγότερο καλά το καλοκαίρι. Πρόκειται για χημικά βιολογικά με ένζυμα που λειτουργούν καλύτερα όσο περνάει ο καιρός. Τα είχαμε παρουσιάσει στο περιοδικό Camper Market αλλά δεν βρήκαν ανταπόκριση και έτσι ο κατασκευαστής τους έπαψε να τα παράγει.

 

Πολτοποιητής της Surflo  12Vμε παροχή 50 λίτρα το λεπτό

 Πολτοποιητής στο εσωτερικό της κασέτας

Η μετατροπή και η τοποθέτηση του συστήματος που περιγράφουν παραπάνω γίνεται από τους γνωστού σας αντιπροσώπους που διαθέτουν οργανωμένο service και από κει φωτογραφήσαμε  και σας παρουσιάζουμε δυο πολύ πετυχημένες εφαρμογές. Επειδή η όλη διαδικασία διαφέρει όχι μόνο από όχημα σε όχημα όσον αφορά τις διαστάσεις και το σχήμα της δεξαμενής, τις σωληνώσεις δυνατότητα ενδείξεων και μεταφοράς-μετάγγισης των λημμάτων δεν είναι δυνατόν να σας δώσουμε συγκεκριμένες τιμές αλλά θα πρέπει να τις ζητήσετε από αυτόν που θα σας κάνει τη μετατροπή και αφού ξεκαθαρίσετε τι ακριβώς θα σας παρέχει. Το μόνο πράγμα που μπορούμε να σας εγγυηθούμε είναι ότι στο δικό μας όχημα με τέσσερα άτομα μπορούμε άνετα να καλύψουμε ένα δεκαπενθήμερο ταξίδι μια και οι δυο σταθερές δεξαμενές μας, μας δίνουν χωρητικότητα 120 L. Συγκεκριμένα στο ταξίδι που περιγράφουμε στο άρθρο μας Camper και Φωτογραφία το όχημα μας λειτούργησε ως όχημα υποστήριξης δεχόμενο τα λήμματα από τις κασέτες των άλλων δυο Camper.

Το άρθρο αυτό δεν έχει σκοπό να εξαντλήσει το πρόβλημα των μαύρων λημμάτων της τουαλέτας μια και υπάρχουν και άλλες λύσεις . Θα μιλήσουμε για αυτές σε άλλο άρθρο γιατί πρόκεται για λύσεις που απαιτούν αντικατάσταση όλου του συστήματος συμπεριλαμβανομένης και της λεκάνης. Εδώ θέλαμε απλώς με ένα σχετικά απλό κόστος να προτείνουμε μια λύση χωρίς μετατροπές απλά με προσθήκες στο ήδη υπάρχον σύστημα.

  

Η τοποθέτηση της σε ελληνικό όχημα. Διακρίνεται στις δυο πρώτες φωτογραφίες η σωλήνα (μονωμένη στην συγκεκριμένη περίπτωση) που οδηγεί τα λήμματα σε σταθερή δεξαμενη. Στην τρίτη φωτογραφία διακρίνεται το χειρηστήριο στο εσωτερικό της τουαλέτας και η ένδειξη πληρότητας της δεξαμενής.

  

Η σταθερή δεξαμενή στο κάτω μέρος και η σωλήνα αδειάσματος. 

      

Δεύτερη εφαρμογή κασέτας με πολτοποιητή. Στις φωτογραφίες διακρίνεται η ηλεκτροβάνα αδειάσματος των μαύρων από την σταθερή δεξαμενή. Στην τελευταία φωτογραφία διακρίνεται η χειροκίνητη βάνα που αντικαταστάθηκε,με ηλεκτροκίνητη. 

 

Με το όχημα, ανεβασμένο στο ανυψωτικό διακρίνουμε τις πρόσθετες δεξαμενές και τη γεννήτρια.

α) Ρεζερβουάρ

β) Πρόσθετη δεξαμενή καθαρών.

γ) Ηλεκτροπαραγωγός ζεύγος.

δ) Δεξαμενή βενζίνης για το ηλεκτροπαραγωγό ζεύγος.

ε) Πρόσθετη δεξαμενή μαύρων.

ζ) Ηλεκτροβάνα αδειάσματος μαύρων.

Οι δυο ανωτέρων  μετατροπές έγιναν από το Camper Club.

 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *